Leállították a Tesla Optimus gyártását

2025. július 13. 11:55

Technikai problémák miatt félbehagyták az Optimus gyártását, teljesen újratervezik a robot következő generációját – a leállás tehát valószínűleg csak átmeneti.

2025. július 13. 11:55
null

A szerző a Makronóm elemzője.

A Tesla Optimus humanoidrobot-projektje fordulóponthoz érkezett. A Reuters szerint júniusban Milan Kovac, a projekt vezetője családi okokra hivatkozva váratlanul bejelentette távozását. A helyét Ashok Elluswamy, a Tesla Autopilot és MI-szoftverekért felelős alelnöke vette át, aki már korábban is szerepet játszott a vállalat autonóm rendszereinek fejlesztésében. A vezetőváltás időzítése nem a legszerencsésebb 
, hiszen a projekt épp egy kritikus szakaszba lépett: a gyártás és az alkatrészbeszerzés átmenetileg szünetel, miközben a mérnökcsapat intenzív áttervezési munkát végez. 

A gyártási szünet hátterében főként hardveres és szoftveres problémák állnak. A Tesla beszállítói és iparági források szerint ugyanis a vállalat legalább két hónapra leállította az Optimushoz szükséges alkatrészek megrendelését, és csak a technikai átdolgozás lezárulta után folytatja a beszerzést. Bár Elon Musk korábban 5-10 ezer robot előállítását tűzte ki célul az idei évre, május végéig a vállalat csupán körülbelül 1000 robotot gyártott és 1200 darabhoz elegendő alkatrészt szerzett be. És mivel – ahogy említettük – az alkatrészbeszerzés jelenleg szünetel, az iparági szakértők szerint ezek a célszámok már nem reálisak. 

A vezetőváltás ellenére a Tesla továbbra is elkötelezett az Optimus projekt mellett. A vállalat stratégiája szerint a fejlesztés folytatódik, a következő hónapokban pedig várhatóan egy új, átdolgozott Optimus generációt is bemutatnak a részvényeseknek. 

Technikai akadályok 

Iparági szakértők szerint a Tesla humanoid robotjainál a prototípusoknak technikai problémái vannak, amik akadályozzák a tömeggyártás beindítását. A legjelentősebbek közé tartozik az ízületi motorok túlmelegedése, a hajtáslánc rövid élettartama, valamint az akkumulátorok korlátozott üzemideje. Ezek a gondok nemcsak a robot megbízhatóságát csökkentik, hanem a karbantartási igényt is jelentősen növelik. 

Különösen nagy kihívást jelent a „dexterous hand” modul, vagyis a robot kézmechanikája. A precíziós megoldások, a miniatűr aktuátorok (elektrohidraulikus szerkezetek) és az MI-alapú vezérlés integrációja továbbra sem kielégítő: a robot kezei nem képesek a tervezett terhek mozgatására, és a bonyolultabb kézmozdulatai is bizonytalanok. A Tesla jelenleg legalább három különböző technikai megoldást tesztel több beszállítóval együttműködve, de a végleges, tömeggyártásra alkalmas konstrukció még várat magára

Szoftveres oldalon a hardver- és az MI-alapú vezérlés összhangja szintén problémás. Az Optimus jelenlegi példányait főként akkumulátorgyárakban használják, ahol a hatékonyságuk a beszámolók szerint kevesebb mint fele egy emberi dolgozóénak. A fejlesztők ezért egyre több szintetikus adatot használnak a robot tanításához, hogy javítsák az önálló működését. 

Iparági hatások és a jövő lehetőségei 

A gyártási szünet és a technikai átdolgozás nem okozott komolyabb fennakadást a beszállítói láncban, mivel a Tesla főként saját fejlesztésű vagy amerikai alkatrészeket használ, a tajvani és kínai beszállítók szerepe minimális. Ugyanakkor a projekt jövője szempontjából kulcsfontosságú, hogy a következő hónapokban sikerül-e megoldani az említett hardveres és szoftveres problémákat, illetve véglegesíteni a robot specifikációit. 

Az iparági elemzők szerint, ha nem képesek időben végrehajtani az áttervezést, a cég idei és a jövő évi tömeggyártási céljai is veszélybe kerülhetnek. Egyes források szerint elképzelhető, hogy a Tesla csökkenti a robot kezeinek komplexitását, vagy inkább az egyszerűbb, a háztartásokban alkalmazható feladatokra fókuszál, hiszen így hamarabb piacra dobhat egy működő változatot. Ez a stratégiai váltás segíthet abban, hogy a projekt ne veszítse el teljesen a lendületét, még ha a korábban kitűzött ambiciózus célokat egyelőre nem is sikerül elérni. 

Az EV-eladások sem biztatók 

A tavalyi, közel 444 ezres értékesítési adathoz képest jelentősen kevesebb, 384 ezer autót adott el a Tesla az idei második negyedévben. 

Igaz, ez közel 50 ezerrel több, mint az idei első három hónapban, viszont a tavalyi év hasonló időszakához képest 13 százalékos a csökkenés – derül ki a Villanyautosok.hu írásából

A cég eközben 410 ezer gépkocsit gyártott, ami megegyezik a tavalyi második negyedévi számmal, és ez némi bizakodásra adhat okot, mivel az eddigiekhez képest javuló keresletre utalhat. 

A vállalat közleménye szerint az idei második negyedéves értékesítésből 374 ezret tett ki a Model 3 és Model Y testvérpár (12 százalékos csökkenés tavalyhoz képest), míg a többi autójukból 10 400 fogyott (52 százalékos mínusz), ami a Model S és X, valamint a Cybertruck eladásainak problémájára utal még akkor is, ha előbbiek egy kisebb frissítésen is estek át. 

Musk szerint a robotaxi lesz a sikerének kulcsa  

A cég jövője szempontjából kulcsfontosságúak lehetnek a robotaxik, Elon Musk ugyanis többször hangsúlyozta, hogy a vállalat sorsa a robotika és a mesterségesintelligencia-üzletág sikerétől függ. Úgy véli, hogy az önvezető járművek 5-10 ezermilliárd dollárral is növelhetik a Tesla piaci értékét, amely jelenleg 1 milliárd dollár körül mozog.  

A tét nagy, mivel a cég hagyományos járműgyártási tevékenysége nagy nyomás alatt van, hiszen az eladások csökkennek az erősödő verseny, valamint az öregedő modellpaletta miatt. Emellett Elon Musk politikai szerepvállalása – különösen a Trump-kormányzattal való kapcsolata – egyes tulajdonosok körében negatív visszhangot váltott ki. Több videó is készült arról, hogy néhány teslás matricát ragasztott az autója hátuljára az alábbi felirattal: „azelőtt vásároltam, mielőtt Musk megőrült volna”.  

Tavaly a cég 98 milliárd dolláros árbevételt ért el, amelynek a 75 százaléka autóeladásokból származott – vagyis a vállalat továbbra is nagymértékben támaszkodik a gépjárműgyártásra. Az optimisták szerint azonban a robotaxi-üzletág mindent megváltoztathat. Cathie Wood befektető és az ARK Invest előrejelzése szerint   

az önvezető autók 2029-re 951 milliárd dolláros üzletet jelenthetnek a Teslának, amely a bevételeinek a 90 százalékát ebből a szolgáltatásból nyerheti. 

Kapcsolódó: 

 Címlapfotó: X/Tesla Optimus

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.eu oldalon.

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
ben2
2025. július 13. 14:58
A Tesla-val kapcsolatos Reuters hírekből nem árt gyököt vonni, mert a Reuters már évtizedek óta (tehát bőven Musk politikai szerepvállalásai előtti időktől kezdve) gátlástalanul hazudik, ha a Tesla-ról van szó.
masikhozzaszolo
2025. július 13. 14:43 Szerkesztve
Nem jó közönségréteget céloztak meg. A Tesla Pessimizm gyártását kell nyomni, az menni fog.
zsocc44
2025. július 13. 12:15
Na igen Trebitsch Ignác reinkarnációja és a valóság a Boston Dynamics évtizedekkel előzi meg a foschla robotot…
Tasi János
2025. július 13. 12:13
Össze kell vásárolni a kínai humanoidokat és lemásolni őket. Ehhez pedig idő kell!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!